E79 Ajout d'élément

Date de création : 2020-05-03

Dernière mise à jour : 2023-05-25

Sous-classe de

E11 Modification

E11_Modification

Super-classe de
Note d’application

This class comprises activities that result in an instance of E24 Physical Human-Made Thing being increased, enlarged or augmented by the addition of a part.

Typical scenarios include the attachment of an accessory, the integration of a component, the addition of an element to an aggregate object, or the accessioning of an object into a curated instance of E78 Curated Holding. Objects to which parts are added are, by definition, human-made, since the addition of a part implies a human activity. Following the addition of parts, the resulting human-made assemblages are treated objectively as single identifiable wholes, made up of constituent or component parts bound together either physically (for example the engine becoming a part of the car), or by sharing a common purpose (such as the 32 chess pieces that make up a chess set). This class of activities forms a basis for reasoning about the history and continuity of identity of objects that are integrated into other objects over time, such as precious gemstones being repeatedly incorporated into different items of jewellery, or cultural artifacts being added to different museum instances of E78 Curated Holding over their lifespan.

Cette classe comprend les activités desquelles résulte l'accroissement, l'élargissement ou l'augmentation, du fait de l'addition d'un élément, d'une instance de E24_Chose_matérielle_élaborée_par_l’humain.

Des scénarios typiques d'ajout d'élément incluent l'apposition d'un accessoire, l'intégration d'un composant, l'addition d'un élément à un objet agrégé ou l'accession d'un objet dans une instance de E78_Collection.

Les objets auxquels des éléments sont ajoutés sont par définition élaborés par l'humain puisque cette addition implique une activité humaine. Les assemblages qui résultent de l'addition d'éléments sont traités comme des touts uniques et identifiables faits de composants liés entre eux physiquement (p. ex. le moteur devenant une partie intégrante d'une voiture) ou du fait d'une visée commune (p. ex. les 32 pièces qui composent un jeu d'échec).

E79_Ajout_d'élément établit un cadre de raisonnement à propos de l'histoire et de la continuité de l'identité des objets qui sont intégrés à d'autres objets à travers le temps. Ceci s'applique par exemple à des pierres précieuses serties dans différents bijoux les uns après les autres, ou encore à des artefacts culturels ajoutés à différentes instances de E78_Collection durant leur existence.

Exemples
  • the setting of the koh-i-noor diamond into the crown of Queen Elizabeth the Queen Mother (Dalrymple, 2017)

  • the addition of the painting “Room in Brooklyn” by Edward Hopper to the collection of the Museum of Fine Arts, Boston

  • Le sertissage du diamant Koh-i-Noor dans la couronne de la Reine Mère Elizabeth (Dalrymple, 2017)

  • L'addition de l'œuvre peinte Room in Brooklyn de Edward Hopper à la collection du Musée des beaux-arts de Boston

Logique

E79(x) ⇒ E11(x)

E79(x) ⇒ E11(x)

Propriétés

P110 augmented (was augmented by): E24 Physical Human-Made Thing

P111 added (was added by): E18 Physical Thing

P110_a_augmenté (a_été_augmenté_par) : E24_Chose_matérielle_élaborée_par_l’humain

P111_a_ajouté (a_été_ajouté_par) : E18_Chose_matérielle

Note de traduction
Références